Поєднання комунікативно-діяльнісногота ігрового підходів до навчання іноземної
мови у початкових класах
Актуальність досвіду викликана цілим рядом чинників. По-перше, інтенсифікація навчального процесу ставить задачу пошуку засобів підтримки в учнів інтересу до матеріалу і активізації їх діяльності, що вивчається, протягом всього заняття. Ефективним засобом рішення цієї задачі є навчальні ігри. По-друге, однією з найважливіших проблем викладання іноземної мови є навчання усної мови, що створює умови для розкриття комунікативної функції мови яка дозволяє наблизити процес навчання до умов реального життя, що підвищує мотивацію до вивчення іноземної мови. Залучення дітей в усну комунікацію може бути успішно здійснено в процесі ігрової діяльності.
Мета роботи розкрити значення гри на уроках іноземної мови не тільки як засобу оптимізації і стимуляції процесу навчання, але і як важливого аспекту психологічного комфорту і зняття розумової перенапруги учнів.
Завдання роботи - обґрунтування необхідності застосування ігор як прийому навчання на уроках англійської мови у початковій школі.
Предмет дослідження є створене навчальне середовище для застосування ігрових технологій на уроках англійської мови у початковій школі з метою забезпечення результативності навчально-виховного процесу.
Гіпотеза досвіду: якщо систематично використовувати на уроках рольові ігри, то можна очікувати якісного формування комунікативної компетентності в учнів, що в свою чергу сприятиме:
1) продуктивному засвоєнню навчального матеріалу та розвитку навичок його практичного використання;
2) збагаченню соціального та комунікативного досвіду школярів;
3) підвищенню пізнавальної активності та мотивації навчання в учнів.
Методи дослідження проблеми:
- спостереження, аналіз;
- розробка науково-методичних матеріалів з проблеми;
- впровадження рольової гри під час навчальних занять;
- запровадження елементів аналізу діяльності роботи під час уроку, самоаналізу,
- розробка дидактичного матеріалу, тестових завдань;
- моніторинг якості навчальних досягнень учнів;
- узагальнення досвіду роботи з проблеми дослідження.
Опис досвіду роботи
Основне завдання іноземної мови - сприяти в оволодінні учнями уміннями і навичками спілкування в усній і писемній формах відповідно до мотивів, цілей і соціальних норм мовленнєвої поведінки у типових сферах і ситуаціях.
Головна мета навчання іноземної мови полягає у формуванні в учнів комунікативної компетенції, базою для якої є комунікативні уміння, сформовані на основі мовних знань і навичок. Я працюю над проблемою “Поєднання комунікативно-діяльнісного та ігрового підходів до навчання іноземної мови у початкових класах “.
Гра – це діяльність, гра – це життя людини, тому очевидні переваги використання ігрових технологій в освіті. Гра є інструментом викладання, який активізує розумову діяльність дітей що навчаються, дозволяє зробити навчальний процес привабливішим і цікавішим, примушує хвилюватися і переживати що формує могутній стимул до оволодіння мовою.
Формування основних компетенцій відбувається на кожному уроці. Для забезпечення широкого спектру вмінь, навичок, практичного застосування набутих знань, добираю систему уроків: уроки-лекції, уроки-захист проектів, уроки закріплення знань і звичайно ж використовую різноманітні види рольових ігор.
Практичне значення досвіду полягає в тому, що його матеріали можуть бути використані вчителями англійської мови при плануванні та здійсненні навчально-виховного процесу з предмету, в організації роботи з обдарованими учнями, в діяльності творчих груп тощо.
Враховуючи психологічні та фізіологічні особливості дітей молодшого шкільного віку, найоптимальнішим способом початкового навчання є ігрова ситуація.
Гра – це один з найдавніших, актуальних методів навчання. Для дітей молодшого шкільного віку гра має особливе значення: гра для них – це навчання, праця, серйозна форма виховання.
У різних системах навчання грі відводиться незвичайне місце. Визначається це тим, що гра відповідає природі дитини. Дитина від народження і до зрілості приділяє велику увагу іграм. Діти із задоволенням самі вигадують ігри, за допомогою яких найбанальніші, побутові речі переносяться в особливий та цікавий світ пригод.
Задовольняючи потребу дитини гратися,перевтілюватись,рухатись,учитель забезпечує умови для вивчення іноземної мови. Така форма навчання не виснажує нервову систему та організм дитини, а реалізується головним чином за рахунок мимовільних процесів сприйняття і пам'яті. Оскільки гра, що охоплює елемент змагання, мотивує мовленнєву діяльність, а мотиви – це чинники активізації психічних процесів, то вона позитивно впливає на психічний розвиток дитини. Гра сприяє розвитку класифікуючого сприйняття, довільної уваги і пам'яті, а також мови, виробленню вміння спілкуватися, інтелектуальному зростанню.Завдання педагога полягає в тому, щоб знайти максимум педагогічних ситуацій, у яких може бути реалізоване прагнення дитини до активної пізнавальної діяльності. Педагог повинний постійно удосконалювати процес навчання, що дозволяє дітям ефективно і якісно засвоювати програмний матеріал. Тому так важливо використовувати ігри на уроках іноземної мови.
Ігри допомагають спілкуванню, сприяють передачі накопиченого досвіду, одержанню нових знань, правильній оцінці вчинків, розвитку комунікативних навичок людини, її сприйняття, пам'яті, мислення, уяви, емоцій, таких рис, як колективізм, активність, дисциплінованість, спостережливість, уважність. Крім того, що ігри мають величезну методичну цінність, вони просто цікаві як учителю, так і учню.
Одна і та ж гра може бути використана на різних етапах уроку. Але все залежить від конкретних умов роботи викладача. Тільки треба пам’ятати, що при всій привабливості та ефективності ігор необхідно мати почуття міри, в іншому випадку вони втомлять учнів і втратять свіжість емоційної дії.
Звичайно, урок іноземної мови – це не тільки гра. Довіра та не примусове спілкування між учнями та викладачем, яке виникло завдяки загальній ігровій атмосфері та самим іграм, дозволяють викладачу розмовляти на серйозні теми, обговорювати будь-які реальні ситуації.
Таким чином, гра додає навчальному спілкуванню комунікативну спрямованість, зміцнює мотивацію вивчення іноземної мови і значно підвищує якість оволодіння знаннями. Гра - це могутній фактор психологічної адаптації дитини в новому мовному просторі, що може вирішити проблему природного впровадження іноземної мови у світ дитини.
Досягти високого рівня комунікативної компетенції в англійській мові, не знаходячись серед її носіїв – справа дуже важка. Тому важливим завданням учителя є створення на уроці іноземної мови реальних і уявних ситуацій спілкування, використовуючи для цього різні прийоми роботи. Одним з таких прийомів є гра.
На ранньому етапі навчання дітей іноземної мови основне завдання вчителя – зробити цей предмет цікавим та улюбленим. У молодшому шкільному віці діти дуже емоційні та рухливі, їхня увага відзначається невимушеністю та нестійкістю. Важко врахувати у процесі навчання психологічні особливості дітей цього віку. Як правило, молодші школярі звертають увагу, у першу чергу, на те, що викликає їх цікавість. Враховуючи це, я використовую на своїх уроках різноманітні ігри , змагання. Досвід роботи з учнями молодших класів показав, що такі види роботи дають позитивний ефект.
Я, Оверченко Оксана Петрівна, працюю в даній школі з 2012р. На даний час англійську мову викладаю в початкових та середніх класах. Можливо саме тому проблема над якою я працюю “Поєднання комунікативно-діяльнісного та ігрового підходів до навчання іноземної мови у початкових класах “ більше пов’язана з учнями, які тільки починають вивчати англійську мову. Спираючись на праці досвідчених в цій методиці вчителів та розвиваючи свою методику, я дійшла висновку, що гра є дуже важливим чинником у виконанні основного завдання вчителя – підвищення мотивації в учнів до вивчення предмета.
Величезну роль в своїй професійній діяльності я надаю використанню навчальних та рольових ігор на уроках англійської мови, оскільки ігри стимулюють мимовільне запам’ятовування мовного матеріалу і найголовніше, забезпечують комунікативну спрямованість навчального процесу.
До уроків добираю ігри, різні за призначенням: лексичні, граматичні, фонетичні, а також для розвитку читання, аудіювання та письма. Так, для вивчення нових граматичних конструкцій використовую ігри: «Що в тебе в портфелі?», «Здогадайся, що я робив вчора», «Таблиця частин мови», «Запитання пані Граматики».
Для розвитку говоріння, читання, аудіювання та письма добираю ігри враховуючи особисті інтереси учнів. Мовленнєві вміння формую в іграх «В магазині», «Запрошення», «Хто скаже більше», «Закінчи моє оповідання».
Фонетичні ігри є незамінними на початковому етапі навчання. Вони значно полегшують засвоєння учнями звуків англійської мови. Під час їх проведення найчастіше використовую ігри з м’ячем, ігри з картками, загадки, рухливі ігри.
Для проведення лексичних ігор підбираю такі завдання, які б сприяли збагаченню словникового запасу учнів, робили їх мову виразною і образною, допомагали б учням вільно висловлювати свої думки англійською мовою. Серед таких: «Memory Game», « Guess the Word», «The Chain of Words», «What Flies?», «Have You a Pet?».
Ігрові вправи підбираю, враховуючи вік учнів. Для проведення ігор із молодшими школярами використовую різний цікавий інвентар (яскраві малюнки, іграшки, ляльки). На початковому та середньому етапі вивчення англійської мови використовую групові та парні ігрові форми роботи. Вони забезпечують підвищення ефективності навчання,створюють умови для мовленнєвої діяльності учнів.
В своїй діяльності широко використовую інноваційні технології, які дозволяють мені залучити до роботи всіх учнів класу, сприяють виробленню соціально-важливих навиків роботи в колективі, взаємодії, дискусії. Такими є:
«Мозковий штурм». Ефективний та добре відомий інтерактивний метод колективного обговорення, який спонукає виявляти свою творчість та уяву шляхом вираження думок усіх учасників, допомагає знаходити кілька рішень щодо поставленої проблеми.
«Мікрофон». Дає змогу кожному учню сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку.
«Коло ідей». Метою гри є складання переліку ідей, пропозицій, залучення всіх учнів до обговорення питання.
А також такі вправи як: «Find someone who», «Things have changed since then», «Brainstorming comparisons».
Підсумовуючи вище викладене, хочу додати,що робота в такому напрямку є досить ефективна в навчанні дітей іноземної мови різних вікових груп. Звичайно, іноді виникають складнощі у реалізації даних проблем. Але думаю, що шукаючи нових технологій навчання і виховання, працюючи творчо, знаходячись в постійному пошуку нових форм та методів проведення уроків, можна досягти значних успіхів на педагогічній ниві, стати дійсно хорошим вчителем, мудрим, знаючим, відданим своїй роботі і дітям.
Комментариев нет:
Отправить комментарий