Рефлексія
Рефлексія-це роздум про свій внутрішній стан, самопізнання. У сучасній педагогіці під рефлексією розуміють
самоаналіз діяльності та її результатів.
Технологізація навчання передбачає обов’язкову рефлексію, під якою в педагогіці розуміють здатність людини до самопізнання, вміння аналізувати свої дії, вчинки й мотиви та зіставляти їх із сумлінно-значущими цінностями. А також діями та вчинками інших людей. Мета рефлексії: згадати, з’ясувати і усвідомити основні компоненти діяльності-її зміст, тип, способи, проблеми, шляхи її розв’язання, отримані результати-тощо.
Класифікація видів рефлексії в залежності від функції:
-рефлексія настрою та емоційного стану;
-рефлексія діяльності;
-рефлексія змісту навчального матеріалу.
Рефлексія настрою та емоційного стану
Прийом 1 Картки зі смайликами
Прийом 2 Феєрія кольору
Прийом 3 Емоційно-художнє оіормлення
Прийом 4 Пейзаж
Прийом 5 Комплімент (учитель дітям чи діти один одному)
Комплімент-похвала, комплімент діловим якостям, комплімент почуттям.
Учні оцінюють особистий вклад у заняття й дякують учителеві та один одному за провеенний урок.
Рефлексія діяльності
Прийом 6 Сходинки успіху
(Виділити й написати на дошці етапи
діяльності. Наприкінці уроку запропонувати
учням оцінити свою роботу на кожному
етапі у вигляді сходинок, що ведуть до успіху.)
Прийом 7 Світлофор
Запропонувати учням оцінити свою діяльність на уроці
за допомогою «світлофора»(зелений-усе зрозуміло
жовтий-є труднощі, червоний-багато незрозумілого)
Прийом 8 Рефлексивна мішень
У кожному секторі-параметри-питання
Рефлексії діяльності: оцінка змісту,
Оцінка форм і методів, оцінка діяльності
Педагога, оцінка своєї діяльності.
Прийом 9 Рибячий скелет
Голова-питання теми, верхні кісточки-основні поняття
нижні кісточки-суть понять, хвіст-відповідь на питання.
Записи стислі (ключові поняття, фрази)
Прийом 10 Три «М» + «Д»
Запропонувати учням назвати 3 моменти,
які уних вийшли добре у процесі уроку і
одну дію, яка покращить їхню роботу на
наступному уроці.
Прийом 11 Графіки
Запропонувати накреслити графіки
- змін їхнього особистого інтересу
- рівня пізна
- активності
Рефлексія змісту навчального матеріалу
Прийом 12 Синквейн
Синквейн-це пятирядкова строфа.
1-й рядок-одне ключове слово, яке визначає зміст
2-й рядок-два прикметники, що хар-ть вивчене поняття
3-й рядок-три дієслова, що позначають дію в межах теми
4-й рядок-коротке речення, що розкриває суть теми або
ставлення до неї
5-й рядок-синонім ключового слова (іменник)
Прийом 13 Плюс-мінус-цікаво д-ра де Боно
Ця вправа дозволяє поглянути на урок очима учнів,
проаналізувати його з точки зору цінності для кожного
з них
In short
- Пріоритет на уроці –рефлексії діяльності та рефлексії змісту навчального матеріалу.
- Використовуйте весь арсенал прийомів рефлексії, щоб уроки були різноманітними, тобто мета одна, а засоби різні.
- Під час проведення рефлексії враховуйте вік своїх учнів, індивідуальну готовність своїх учнів (особливо до творчих прийомів рефлексії-есе, синквейну).
Комментариев нет:
Отправить комментарий